Az Élelmiszer szaklap 2015. október végi konferenciáján több élelmiszeripari szereplő előadása mellett több nagy áruházlánc beszerzői beszélgettek arról, hogy mikor tartanak innovatívnak egy terméket, mikor fogják jó szívvel, jó érzéssel bevenni a terméket, jó eséllyel hosszú távon értékesíteni?
A Nielsen előadója, Szűcs-Villányi Ágnes előadásából megtudtuk, hogy végre növekedésnek indult, mintegy 4,3%-os mértékben 2015-ben az élelmiszerek értékesítése. Ennek egy nagyobb szeletét, kb. 40%-át a a diszkontok növekedése tesz ki, ezért ezt a trendet is figyelnünk kell.
Az élelmiszerek esetében a termék életgörbéje 6 hónap és 3 év között van: 6 hónapig tartanak ki a beszállítók azon új termékeknél is, amelyek bevezetése végül nem sikeres, a fogyasztók nem vásárolják, de még a bevált termékeknél is 3 év után valamilyen innovációra szükség van.
Az újítás érkezhet egy új design vagy új megoldás formájában is.
Mindig gondoljunk a vásárlókra- figyelmeztet a Tesco Magyarország beszerzési igazgatója, Pirint János- és segítsük őt eligazodni a rengeteg sok termékek között, így ha arra törekszünk, hogy új termékünket megismerjék a fogyasztók, akkor legalább néhány hónapig lássuk el az "Új" mivoltára utaló címkével, megkülönböztető jelöléssel.
De mit is értenek a beszerzési vezetők igazán innovatív termék alatt?
A Tesco Magyarország beszerzési igazgatója számára innovatív egy új íz, egy új kiszerelési egység vagy pl. egy új megoldás.
A Spar Magyarország beszerzési csoportvezetője, Elek Ágnes hangsúlyozta, hogy a termék jövedelmezősége elsődleges és innovatív termékeknél különösen fontos a jó beszerzőnek az a különös érzéke, hogy meglássa az új termékben, hogy az megmaradhat-e hosszútávon.
Egyetértettek a beszerzési vezetők abban, hogy az új terméknél fontos, hogy adjon hozzá a kategóriához és ne kannibalizálja a másik terméket.
Egyetértettek abban is, hogy az online shopokba már sokkal több termék fér be, mint az áruházaik tömött polcaira és igény van, vagy lenne a részpiacok kiszolgálására is, a mainstreamen kívüli apró igényeknek megfelelő termékek kínálatára is.
Találkozhattunk a konferencián néhány innovatív termékkel is, így megismerhettem az eisberg és a Tokaj Dressing együttműködéséből született, salátákhoz kifejlesztett szilva ízű Tokaj dressinget, az Urbán és Urbán Kft. újítását, a light nápolyit, valamint pl. a byLove csokoládéit.
S hogy mindehhez mit tudnak hozzá tenni a fűszereink? Én úgy láttam, hogy alapvető értékeket.
Az innováció felsorolásánál az első és egyértelmű újdonságnak számító szempont az új íz volt. Márpedig a félkész- és késztermékeknek néhány fűszer megváltoztatásával nemcsak új ízt, de új gasztronómiai élményt, egy másik kultúra ízvilágát mutathatjuk be. A minél szélesebb ízbeli választékra pedig szükség van, egyrészt mert ezek adhatnak hozzá a kategóriához a beszerzők részére, másrészt mert ez a világban is a trend, erről egy korábbi feljegyzésemben is írtam, ahol az 2015-ös ANUGA vásáron ismét megtapasztalt ízvariációkról összegeztem gondolataim. Ez itt olvasható.
Másrészt a künlegesebb fűszereink, vagy különleges termőhelyről származó fűszereink hangsúlyozásával felkethetjük a vásárló érdeklődését, megkülönböztető jelleget adhatunk a terméknek, segítve őt ezzel a vásárlásban. Példaként említeném a kapott Tokaj dressinget, ahol az összetevők között szerepel a "madagaszkári vanília". Ez azonban így csak egy szimpla összetevő, azonban ha fűszerpiaci szereplőként kikérdeznék a véleményem, én azt javasolnám, hogy ide "Bourbon vaníliát", vagy méginkább "eredeti Bourbon vaníliát" írjunk összetevőként, mert ennek így már értéke, különlegessége van, ugyanakkor a madagaszkári vaníliafajta mindig Bourbon vanília, hiszen Madagaszkár a 3 Bourbon-sziget egyike.
Így, ha új termékek fejlesztésében, új termékarculatban gondolkodnak, szívesen segítünk abban is, hogy a fűszerpiacon mi ma a trend, milyen fűszert vagy új ízt ajánlunk, vagy hogy adott fűszernek milyen különlegességét lehet kiemelni ahhoz, hogy az a marketingjük szempontjából is megjegyezhető legyen.
Mert rejtegetnek még számtalan felfedeznivalót, innovációs lehetőséget a fűszerek is :)