Mi a helyzet a leggyakoribb csomagolóanyaggokkal, a műanyaggal és a papírral? Sokszor kapunk mi is olyan kéréseket, hogy tudjuk-e papírba csomagolni a fűszereket, mert nem szeretnének műanyagot a fogyasztók.
Járjuk hát körbe, mi a trend csomagolás területén.
1. Induljunk a kályhától: azaz milyen ma a jó csomagolás?
-alap, hogy mechanikai védelmet nyújt az élelmiszernek végig az ellátási láncban: megvédi annak mennyiségét és minőségét (sőt a jó csomagolás meghosszabbítja a termék minőségének megőrzését, valamint élelmiszerbiztonsági szempontból az előrecsomagolt termékek kevésbé kockázatosak)
-marketing és információs feladatokat lát el: a csábító csomagolás vizuális élményt nyújt, ha átlátszó, akkor azért, mert látjuk, hogy mit veszünk meg, ha nem átlátszó, de a feltűnő design vásárlásra csábít, akkor pedig azért. A rajta szereplő tájékoztatások pedig segítik a fogyasztót.
-kényelmi funkciókat is figyelembe vesz: praktikus, könnyen kezelhető, pl. lehet tépéskönnyített, nagyobb kiszerelések esetén visszazárható, ugyanakkor fontos, hogy más számára az értékesítési láncban nem hozzáférhető, azaz annak eredetisége a zárás látható megsértése nélkül biztosított - ún. dézsmazáras (garanciazáras) csomagolás
-gazdaságossági szempontok kiemeltek: olcsóbb csomagolóanyag, kevesebb mennyiség, tehát elkerüli a sokszoros csomagolást vagy túlcsomagolást (pl. műanyag csomagolás még külön papírdobozban is), valamint
-szállíthatósága kevésbé környezetterhelő, súlya, térfogata a lehető legkisebb, hogy elkerülje a felesleges levegő, tér szállítását (empty space) (2) és
-költséghatékonyan újrahasznosítható a fogyasztók és termelők számára is – ezt még a továbbiakban részletezem jobban.
Mivel a zero waste vagy pontosabban a gyártásoknál inkább használt zero waste hierarchia (3) elveire próbálunk mi is csatlakozni, a fejlesztéseinknél erre odafigyelünk és összevetjük azokkal az igényekkel, amiket partnereink jeleznek felénk, hiszen csak együtt és a végső fogyasztókkal is együtt tudunk sokat elérni.
2. Nézzük meg, jelenleg milyen csomagolóanyagokat és csomagolóeszközöket használunk.
Alapelvünk: a lehető legkevesebb csomagolást igyekszünk alkalmazni, ezért figyeljük, melyik csomagolás hány gramm és milyen funkciókat lát el?
-lédig termékeknél zsák: nátronzsák (újrahasznosítható papír), őrleményeknél PE (újrahasznosítható műanyag) béléssel vagy PP (újrahasznosítható műanyag) zsák illetve PE zsák, ezek zárása varrással vagy a PE zsák zárása hegesztéssel történik, a zsákok súlya 100-200 g között van. Mivel a kevesebb csomagolóanyagot és így a nagyobb kiszereléseket preferáljuk, így a kezdetektől kezdve az ALPAKA Kft. árpolitikájában a lédig termékek árai jelentősen kedvezőbbek, és ha csak kicsi az eltérés a megrendelt mennyiség és az adott termék zsákos súlya között, olyankor egyeztetünk az ügyféllel, hogy eredeti csomagolásban, kedvezőbb áron jusson hozzá a termékhez.
-gasztrotasakos termékek - 1000 g-os és 250 g-os csomagolások: tasakjaink (aromazáró (4), párazáró (5), bizonyos esetekben fényvédő tasakok - pl. a fűszerpaprika esetén az Élelmiszerkönyve (6) előírja, hogy „fényvédő, zsírt fel nem szívó, át nem eresztő csomagolóanyagba kell csomagolni”), funkcionálisan
-többrétegű,
-elöl átlátszó,
-visszazárható (simítózáras),
-talpára állítható,
-tépéskönnyítő bevágással
-a legkisebb 250 g-os tasak súlya 7 g, a legeslegnagyobb 5 kg-os tasak 26 g
– ezen tulajdonságok miatt jól láthatóak benne a nagyon szép minőségű, különleges fűszereink, így viszonteladóknál is a termékek eladják magukat, a visszazárhatóság pedig a minőség megőrzését támogatja.
Többfajta tasakot használunk ezekhez:
-KpeE-KPE (fémgőzölt műanyag) tasak (nem újrahasznosítható)
-kívül papír, belül műanyag réteggel ellátott tasak (nem újrahasznosítható)
-a legkisebb kiszerelésű termékeknél BOPP vagy LDPE (műanyag) tasak (újrahasznosítható), ezek súlya csak 1-2 g között van,
-egyedi rendelésekhez, pl. karácsonyi ajándék gasztrotermékek üveg, fém zárókupakkal- az üvegek súlya jelentős, szállításuk és költségük kevésbé gazdaságossá teszi őket, de ajándékok esetén kis mennyiségben még így is ezek a legkeresettebbek.
3. Milyen újdonságokat vezettünk be 2022-ben az ALPAKA Kft-nél a csomagolásainkban?
Folyamatosan egyeztetünk csomagolóanyag gyártó partnereinkkel és járjuk az élelmiszeripari kiállításokat, hogy a fűszerekhez, teákhoz megfelelő legjobb, azaz lehetőleg legkisebb súlyú és leginkább újrahasznosítható csomagolásokat megtaláljuk. 2022-ben új csomagolás érhető el:
Az új Pink.Pepper.Pro termékcsaládunknál újdonság az átlátszó, indukciósan garanciazárral és kényelmes használatot biztosító PP szórókupakkal lezárt PET flakonos csomagolás – melyek szelektíven újrahasznosíthatók. A kis flakon súlya 28 g, a nagy flakon 46 g, a kupak pedig mindkettőnél 10 g.
Ezek a termékek már elérhetőek a webshopon az adott termék oldalán a kisebb kiszerelésű változatai között.
Ha még többet szeretne tudni a különböző anyagok újrahasznosíthatóságáról, ajánljuk a következő oldalt: https://www.zoldpolc.hu/muanyagfajtak-es-szelektiv-gyujtesuk
4. Élelmiszerbiztonság, környezetvédelem és a csomagolóanyagok
A csomagolóanyagokkal kapcsolatban EU előírás (7) és (8), hogy minőségtanúsítással és a műanyagoknak megfelelő kioldódási értékekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy az adott típusú élelmiszerekhez, így pl. a magas olajtartalmú fűszerekhez felhasználhatók legyenek úgy, hogy azok az élelmiszert ne szennyezzék. Csomagolóanyagainkat mindig megbízható, hosszútávú együttműködésben résztvevő partnereinktől vásároljuk. A csomagolás során a lezárásoknál pedig olyan megoldásokat alkalmazunk (leggyakrabban hegesztést), melynek során szintén nem juthat szennyezőanyag az élelmiszerbe.
Fontos megjegyeznem, hogy élelmiszergyártóként egyébként szerepet vállalunk anyagilag is a csomagolószerek okozta környezeti terhelés kihívásainak megoldásában. Környezetvédelmi termékdíjat kell fizetnünk egyrészt minden olyan csomagolóeszköz után, amely importtal kerül be az országba, másrészt amelyet itthon saját részre gyártatunk, vásárolunk. Ezekre a termékdíjat anyagfajta szerint, azok negyedévben megállapított mennyisége alapján valljuk be és fizetjük meg, azzal a céllal, hogy felhasználásuk után ezek újrahasznosításában, semlegesítésében felelősséget vállaljunk.
5. Európa megoldása: az EU körforgásos gazdasági modellje
A mai társadalomra eddig jellemző volt a fenntarthatatlan lineáris fogyasztási szokás, azaz megszerez-felhasznál-eldob. Ennek a magatartásnak az újrakeretezését célozza az EU körforgásos gazdaság modellje (9), ahol a használt termék helyreállíthatóvá, elraktározhatóvá válik. Ennek alapja és kiindulópontja az újrafelhasználásra irányuló tervezés, amelyre egy hasznos útmutatót dolgoztak ki és a GS1 oldalán már magyarul is elérhető (9).
Hármas célkitűzés:
1.Csökkentés (Reduce)
Csökkenteni a felhasznált anyagmennyiséget a csomagolásból származó hulladékképződés elkerülése érdekében.
2. Újrafelhasználás (Reuse)
Lehetővé tenni a használt csomagolószer újbóli felhasználását, például tisztítás után.
3. Újrahasznosítás (Recycle)
Olyan módon megtervezni a csomagolást, hogy az — minőségi másodlagos nyersanyag előállításához — újrahasznosítható legyen.
-Ebben a gazdasági modellben prioritás a csomagolástervezés, amelynek fontosságára szintén a Biofachról tudok egy példát említeni. Megcsodáltuk egy osztrák bio smoothie, protein shake és snack gyártó cég üvegbe előre kicsomagolt, összeállított szárított gyümölcseit, gyümölcskeverékeit, olajos magos termékcsaládját. A szép kis üvegek tartalmát egy velük együtt megvásárolható, és az üveg menete miatt csak ezzel használható mixerrel, darálóval lehet készétellé varázsolni néhány másodperc alatt.
Ám amikor megkérdeztük a képviselőt, hogy hogyan tudnak gondoskodni az üvegek begyűjtéséről, szállításáról, újra-felhasználásról, akkor azt mondta, hogy ezen még most gondolkodnak. Mert az upcycling ugyan néhány darabig jó megoldás lehet, mint például a kimosott üveget fel tudod használni fogkefe tartónak, gyertyamécsesnek vagy jövő nyáron lekvárhoz, de azért ezek csak kis mennyiségek. És utólag úgy tűnik sokkal nehezebb rá megtalálni a megoldást, mint amikor már a termékfejlesztésnél figyelembe veszik ezt.
A körforgásos gazdasági modellben kiemelt szerepet kap a termékek teljes élete során a szemlélet, amelyet a fent hivatkozott útmutatóban bemutatott 3R mellett a 8R mutat be még részletesebben: Rethink/Redesign (gondold újra, hogy biztos olyan és olyan sok csomagolás szükséges-e), Refuse (utasítsd vissza), Reduce (csökkentsd), Repair (javítsd), Reuse/Repurpose (használd újra) , Recycle (hasznosítsd újra), ezen belül Upcycle (értéknöveléssel), Downcycle (értékcsökkentő hasznosítással) és végső megoldásként Recovery (energetikai hasznosítás) (10).
6. Miért ne legyen „mumus” az előrecsomagolt termék?
A csomagolás funkcióin kívül még több aktuális, a mai világunkra jellemző szempont is indokolhatja, hogy előrecsomagolt termékek ott legyenek a kínálatban. Ilyenek például az egyadagos termékek, figyelemmel arra, hogy felgyorsult világunkban kevesebb az együtt étkezés. Ilyenkor fontosabb szempont, hogy a kidobott élelmiszer mennyiségét csökkentsük közös megoldásokkal.
Apropó: tudjátok, miért is olyan őrülten fontos, hogy a kidobott élelmiszerek mennyiségét csökkentsük? A Körforgásban podcastban hallottam adatot arra, hogy ma a világ élelmiszereinek 1/3 része a kukában landol. Még egy tény: itthon a NÉBIH felmérése alapján kb. 68 kg/ fő-re tehető a keletkezett élelmiszerhulladék mennyisége.
Ehhez az 1/3-hoz tehát teljesen feleslegesen pazaroltuk az erőforrásokat, talajt, vizet, energiát, munkát és persze a csomagolóanyagot is.
Ezenkívül, nagyobb háztartások esetében is az előrecsomagolt termékek előnye (pl. a modern csomagolásoknak vagy a hőkezelésnek köszönhetően) hosszabb ideig megőrzik minőségüket, ami miatt kevésbé valószínű a hulladékba kerülésük. Még egyszer: 1/3 kerül kidobásra még így is.
7. NÉBIH ajánlás a lejárt minőségmegőrzési idejű termékek fogyaszthatósági határidejéről (11):
És még egy kis kitérő, ami fenntarthatósági szempontból azonban elég hasznos. A csomagoláson feltüntetett minőség megőrzési idő ellenére maga a magyar hatóság is biztonságosan fogyaszthatónak ítéli meg bizonyos termékcsoportok időn túli elfogyasztását.
A hiánypótló ajánlásban ugyanis a szakemberek összegyűjtötték, hogy az egyes, minőségmegőrzési idővel rendelkező termékek a rajtuk jelölt dátum után még mennyi ideig maradhatnak biztonságosak. Az ajánlott intervallumok a megfelelően tárolt élelmiszereknél tekinthetők irányadónak, továbbá lényeges, hogy minden esetben egyéni mérlegessel lehet csak eldönteni, valóban fogyasztható-e a termék.
– tehát a minőség megőrzés után még plusz ekkora intervallumon belül felelősen fogyaszthatók és még adományozhatók is ezek az élelmiszerek.
8. Mi várható?
Lassan felnő egy generáció, akik már a klímaszorongó generáció részesei. Nekik a szelektív gyűjtőbe dobott műanyag az egyén szintjén sokat jelent és ha ezt tömegesen teszik a fogyasztók és gyártók, akkor pedig elindul valami nagyobb dolog is. Sőt, ha van a közeledben csomagolásmentes bolt, az ott történő vásárlás napi szinten olyan jó élményekkel tölt fel a csomagolásmentesség nyilvánvaló értékei mellett, ami a környezettudatosságot erősíti hosszú távon.
Hamarosan elterjedhetnek az okoscsomagolások (12), amelyeknél funkcionális elvárás többek között, hogy javítsák az élelmiszer minőségi tulajdonságait és aktívan reagáljanak az élelmiszer, vagy a környezetében lezajló változásokra, ami gyorsan romló élelmiszereknél jelentős.
A jelölések, a csomagoláson található információk körében pedig izgalmas előrelépés lehet végre -2024-től, először csak önkéntes alapon- az adott élelmiszer öko-lábnyomának feltüntetése, amit hasonlóan színesen és praktikusan informatívan kell elképzelni, mint az elektronikai termékek energiaosztályának feltüntetését, azaz a nagy zöld mezőben A betű lenne a legkisebb környezeti lábnyommal rendelkező, leginkább környezetbarát előállítású élelmiszer, míg a színskálán a piros felé haladva a vörös mezőben G betű jelezné, ha a kezünkben tartott kaja gyártása során a többihez mérten óriási erőforrásokat kellett felhasználni.
Szintén hasonló jelentőségű, hogy a csomagolt élelmiszer jelölésén a tápanyag értéket a gyártók kezdik feltüntetni, bár ennek célja kicsit eltérő, hiszen a kiegyensúlyozott táplálkozásban van szerepe. Viszont ugyanígy a színskálán zöldtől-piros felé haladva, A-tól E-ig jelölik egy mutató alapján az adott termék a táplálkozás szempontjából kedvezőbb összetételű. Ennek a jelölésnek az alkalmazását az élenjáró országok és élelmiszer vállalkozások már elkezdték, Franciaországban Nutri-Score néven vezették be ezt a tápérték jelölési rendszert.
Jegyzetek: