Hu
Hu
Blog
Fűszerpiac Dubaiban szegedi fűszernagykereskedő szemével
2021-12-19
Kíváncsi voltam már a híres dubaji fűszerpiacra. A meleg miatt inkább késő délutánra terveztük a piacozást, nem tudtuk hogy ekkor elég sokan lesznek. Igazi bazári hangulat fogadott. Egyrészt hatalmas turista látványosság a Grand Souq, másrészt viszont az árusok folyamatosan lépnek oda hozzád és bombáznak ajánlataikkal.


Grand Souq a Deira negyedben és a Fűszerpiac összehasonlítása a hipermarkettel

 

Ahogyan haladsz előre a fedett utcácskán az árusok mellett, megpróbálnak megszólítani és becsalogatni az üzletükbe jó kereskedő módjára:
 

Madame, saffron, vanilla… Azaz a leghangosabb hívószavaik a sáfrány és vanília, ami a világ 2 legdrágább fűszere.

Persze a sáfrányt értem is, hiszen ebben a térségben nagyon jó minőségű és nagy mennyiségű sáfrány terem, a világ sáfrány termesztésének 88-90%-át Irán adja. Mi is tartunk iráni sáfrányt, gyönyörű bordó színe és intenzív illata van.
 

A sáfrányról érdemes tudni, hogy a Crocus sativus virág vöröslő bibéje. Az asszonyok a növény virágát gyűjtik be kosárkákba, majd a háznál összeülnek és együtt csipedik ki a bibéket hosszú órákon át, hiszen már 1 grammnyi sáfrányhoz is legalább 500 bibe szükséges. A sáfrányról van egy részletesebb bejegyzésünk itt a Blogon, ahol az áráról és a hamisításáról is mesélünk még, most erről nem is írok többet (https://www.fuszerkereskedelem.hu/blog/3-fuszer-amelyert-egykor-meg-oltek-is.html).
 

Ahogy sétálunk tovább a szűk piaci folyosón, újabb árusok lépnek oda, kínálják a vaníliát újra. A vanília viszont nem ebben a térségben terem, a három Bourbon sziget -ezen belül Madagaszkár-  valamint Mexikó a legfőbb termelője, így erre most nem figyelek tovább.
 

Pásztázom a kínálatot. Szemem nehezen tudja befogadni a tarka sokaságot ami elénk tárul, pedig szinte mind ismert fűszer, fűszernövény, természetes sókristály és teaféle. Kis tárolókon és kisméretű, nagyjából 3-5 kg körüli átlátszó zsákokban az üzlet előtt az utcán kínálják termékeiket az árusok kimérősen, bent az üzletben pedig előrecsomagolt formában is. Szívesen mesélnek is róla, persze vásárlásért cserébe. Feltűnik egy kék színű, poros illetve pasztaszerű valami, ezt még meg kell kérdeznem. Mert a kék szín az élelmiszerek között elég ritka (ritka, mint a kék pillangóborsó virág). Kérdésemre azt felelik, indigó, a farmer színezéshez használják, nem élelmiszerként.   
 

Az árusok standjainál a legtöbb fűszer ismétlődik, nagyjából hasonló a kínálat: borsok, fahéj, gyömbér, kurkuma, chilik, szeklice, sumac hatalmas fürtökben, néhány helyen saját fűszerkeverékek, szárított citrom sárga is és fekete is, édesgyökér és még sokféle gyógynövény és még több virág, amit teázáshoz és desszertekhez is használnak. Jó lenne megjegyezni mindet, hogy le tudjam nektek írni, de mire a végére érek, telítődnek az érzékszerveim, így a végén még fotózok, hogy megmutathassam a választékot egy videoban a youtube csatornánkon.

Itt tudjátok megcsodálni a standokat Youtube - Alpaka Kft.-fűszerek 
 

Megyek tovább a soron, de már véget is ér a fűszerpiacnak nevezett rész, kissé csalódott vagyok. De a bazár folytatódik és már közeledik felém hangosan a következő árus: Madame, handbag, Louis Vuitton…


Megjegyzés
 

A fűszerpiaci csalódottságomnak több oka is lehet. Egyrészt Dubai folyamatosan változik, fejlődik és ami régen a híres nagy fűszerpiac volt, ott most a 150 kisüzlet tulajdonosának kell(ene) felvegye a versenyt a hipermarketek kínálatával.
 

Tény az is, hogy a munkám során az élelmiszer-biztonság és élelmiszer-higiénia minden egyes nap fókuszban van. Emiatt élelmiszerüzem tulajdonosként sokkal tudatosabban és gondolom kritikusabban nézem az élelmiszer kínálatot, bármerre járok.
 

Csalódottságomat az is okozhatta, hogy az illatos, színes fűszerek nekem ott, az utcán fakóbbnak és kevésbé illatosnak tűntek. Igaz, én az erős illatokhoz vagyok szokva. Itthon a szegedi fűszernagykerben azon dolgozunk sok éve, hogy a fűszerek a legjobb minőségben, a világ minden tájáról eljussanak a magyar élelmiszer-vállalkozásokhoz és általuk a fogyasztókhoz. És nekünk nagyon szép, élénk színű és nagyon illatos fűszereink vannak. Tehát csalódottságom igazából számunkra jó hír, mert azt is jelenti, hogy nálunk is, így a magyar fogyasztók részére is elérhető már szinte az összes alapfűszer, egzotikusnak mondott fűszer és fűszerkeverék is.

Persze azt nem tagadom, hogy a bazár bejárásának van egy hangulata, nekem is látnom kellett.


A hipermarketek fűszerkínálata

De menjünk tovább, van ott még, ahol ennyi fűszer van.
 

Kíváncsi voltam a hipermarketre, mert Kairóban néhány éve, amikor ott jártam fűszerügyekben, a Carrefour a zöldség-gyümölcs osztály mellett kimérősen, szabadon álló hatalmas hordókból kínálta a fűszereket.
 

Most Dubaiban a Carrefour kínálata inkább a csomagolásmentes boltokhoz volt hasonlítható, fedett, víztiszta színű, kisebb tárolókból lehetett külön mérőkanállal szedni vagy a pult mögött álló eladókkal kiméretni a fűszerek sokaságát (mellette ugyanilyen tárolódobozos rendszerekben sorakoztak a magok, aszalványok, rengeteg féle és hatalmas datolya).

Viszont itt többféle fűszert láttam mint a piacon, fűszerkeverékeikből pedig több ízben, változatban is kínáltak (pl. hagyományos zaatar mellett vörös zaatar is és masala is sokféle volt).

Látszott, hogy sokan vásároltak éppen és nagy a fűszerek forgalma itt.

A kímérős kínálat mellett a boltban viszont egyáltalán nem találtunk előrecsomagolt fűszereket a hagyományos sorok között (kivéve a nemzetközi sort, ahol a nemzetközi ételek mellett néhány azokhoz szükséges tipikus fűszerkeverék volt). Azaz itt csak ebben a formában, kimérősen lehetett kapni a fűszereket.
 

És végül, némi tanulság

Amit fűszerkereskedőként én tapasztaltam négy nap alatt Dubaiból, az persze csak egy apró szelete a gasztronómiájának, mégis 3 blogposztra való beszámoló született belőle (Érkezés Dubaiba - Meglepetés Ferihegyen és Dubai Expo 2020 - Foodie's Paradise).
 

Nem érdemes ugyan összehasonlításokat tenni, de van, amiből lehet tanulni. És nemcsak Dubai kínálata változik, fejlődik folyamatosan, hanem Magyarország gasztronómiája is. Szerencsére már itthon is jóval nagyobb a kínálat ízekben, nemzetközi ételek választékában, speciális igényűeknek fejlesztett ételekben, kávékban, italokban, mint korábban.
 

Ami nekem feltűnt, az az volt, hogy ők –valószínűleg az évszázados fűszerkultúrájuknak köszönhetően- érzik azt, hogy a különleges fűszerekkel változatosságot, izgalmat lehet vinni minden egyes ételbe. És Dubaiban büszkén nevén is nevezik, kiemelik az adott étel jellemző összetevőjét: ettünk tandoori gyrost és cajun gyrost, van sáfrányos jeges kávé, van levendulás latte, chipotlés benedict, zaatar manoukish. Mind a fűszer nevének reflektorfénybe helyezésével emeli ki a különlegességét. 
 

Ez a típusú névadás az ételeknek vagy éppen az adott étteremnek marketing szempontból is jól jöhet, hiszen egyediséget ad, a vendégek, a fogyasztók megjegyzik. Biztos, hogy elfogult vagyok, de szerintem a fűszerek valóban csodálatosak.
 

Ezek után azt hiszem, elköszönésként már csak egyet tudok mondani: Jó főzőcskézést, jó étvágyat kívánok nektek!



Facebook
Vissza
Cégről Terméklista Adatvédelmi szabályzat Partnerek